Sider

fredag den 23. juni 2017

Her er så den gratis udgave af Chip og Chap på Kamin hylden... 

Hækle opskriften er gratis, men vær sød at linke til min blok til opskriften i steder for bare at sende den videre... Der ligger mange timer i den.......DEN SENDES IKKE SOM  PDF,  .. hvis man meget gerne vil have opskriften ligger den her....... :-) 

Disneys Chip og Chap jul på kaminenhylden.....


Billedet er taget fra Disneys hjemmeside, da vi ikke havde hæklet hele scenarier til fotoet.



Man skal være øvede i hækleverdenen, der er mange små dele der skal hækles og monteres sammen. Derfor kræver det øvelse også grund af garnvalg og pind str. 

MR = magisk ring
FM = fastmasker
KM = kædemaske
LM = luftmaske

Der bruges , hvidt, rødt, hudfarvet brun, beige, gulbrun og sort nøgle Bomuldsgarn 8/4 hæklenål MAX 2.5,  små perler eller safety eyes str... 6 mm, samt en lille pap skive i ca 2 cm ø eller matchende, samt fiberfyld.

Opskriften er lavet af , May Anne Lyngsø, testhæklet, rettelser tilføjet af Anja Barawiec Balle, opskriften er gratis og den er ikke tilladt at sælge eller lave om til sin egen, jeg har valgt, at den er gratis, da det er et Disney  dem ejer jeg ikke copyright på... men nisserne /lyseslukkeren er mine egne, . Rigtig god fornøjelse og vi vil da gerne se jeres kamin senarier med Chip og Chap.....Senariet består af 3 nisser 2 stk egern. lyseslukker
Opskriften der er brugt på Chip og chap er den der ligger frit på Tullemomsemors side. Jeg har linket til dem...

Man laver en af hver hvis man ønsker hele senariet fra Kaminhylden, samt 3 nisser og en lyseslukker.

chip og chap  http://www.topping.dk/blog/chip-chap/



Nisse Krop
Magisk ring 6 masker. Med rød
1  2 fm i hver..... 12 m
2.  2.  fm i hveranden .....18
3. 2 fm i hver 3  24m
4.  Alle 24 m hækles i bagerste lænke
5 - 14   fm
15.  tag ind på hver 3 maske  18m
16-21    18fm  pr omgang
22  tag ind på hver anden m   12 maske , derefter 6 m hækle en omgang afslut med en km.  Lav en lille papskive til bunden så nissen kan stå.. put den indi inden du fylder den.. med fiberfyld.  Lav 2 mere..

Arme

Med hvid 6 m i mr
2 tag 2 m ud på omgangen 8m
3. omg med hvid
4- 12 fortsæt med rød 8 m pr omgang afslut med en km
Lav 5 mere der fyldes intet i armene

Hoved
Start med lyserød 6 m i mr
 1 tag ud hver m 12
 2 tag ud i hver anden 18
 3 tag ud i hver 3. 24
 4-6 24 m
 7. tag ind i hver 3  18 m
Fyld med fiberfyld
 8. tag ind i hver 2.  12
Fyld resten, 9 tag ind til der er 0 m tilbage afslut med km
Øjenen er små perler som kan syes på eller safty eues str 6 mm de sættes i på hovedet på omgang nr 5 med 5 masker imellem
Lav 2 mere

Næsen
Mr 6 masker med rødt garn
1-hækl 6 masker  på omgang afslut med en Km.


Skægget startes med hvidt
1. 3 lm
2. hækl 2 i den første og sidste maske vend med en lm,  hækl en række uden udtagning og så udtagning igen på samme måde 2 i første og sidste maske dette hækles indtil der er hæklet 12 masker og 12 rækker.... Det skæg du skal bruge til Chip skal være større, så der skal 3-4 rækker mere på og 14-16 masker. Da han er lidt større end nisserne....

 Anja har hæklet 3 stk lm i hver side af skægget så det kan sættes på huen jeg har bare syet skægget på huen bagefter....

Huen
Med rødt garn mr 6 masker
1 -3 6m
4 tag ud på hver anden til 9m
5-7  9m
9. tag ud på hver 3 til 12 m
10-12    12 m
13 tag 1 ud i hver 3m 15m
14-15  15 m
16 tag 1 ud i hver 5 maske 18m
17-19 18 m
20   tag 6 maske ud på omgangen... 24
21-23  24 masker

24 tag 2 maske ud på omg... 26
25  26m
Skift til hvid og hækl 2 omgange mere, afslut med en kædemaske.

Dette er huerne til nisserne den hue til Chip skal have lidt mere.. fra omgang
25-27    28m
28 tag 5 masker ud på omgangen 32m
Hækle en omg med rød og afslut med to hvide omgange afslut med en Km

Så skal der laves små kvaste til huerne og små bælter til nisserne jeg har hæklet bælterne med LM og syet et gult spænde på .Kvasten har jeg lavet på ganske alm kvaste vis

Anja har hæklet en
mr med 6 . Udt - 2 fm........ runde med fm 2 gange ..... indt 2fm 2gange. Og slut.



Lys til nissehuen
Lav 5 lm vend hækl 4 fm retur afslut med en KM. Sy en lillevøg med sort på soppen af lyset nomter det på huen.



Lyseslukkeren
 6m i mr
1-3 fm 6
4. tag en m ud i hver maske 12m
5. fm 12
6. tag 1 maske ud i hver anden 18m
7. 18m
8. tag ud i hver 2.   24m
9. 11 fm 24
12. hækl fm i bagerste lænke derefter 2 rk fastmasker afslut med en kædemaske.

Der laves ca 12-15 cm ståltråd/piberensere som bruges til skaft til lyseslukkeren, der vikles garn omkring og limes fast så det ikke trævler, de to sidste rækker på lyseslukkeren hæftes op inden i klokken så den bliver lidt stabil i kanten formeden.
Rigtig god fornøjelse og er der spørgsmål vedr opskriften sås skriv... Hilsen May Anne 

9 kommentarer:

  1. Jeg vil da gerne bede om den, de er så søde. min mail er kabekrone1@gmail.com På forhånd tak

    SvarSlet
  2. Jeg vil gerne have den tilsendt på pdf min mailadresse er mette.fritzboeger@yahoo.dk

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  5. Hejsa .. Jeg vil også gerne have sendt opskriften på mail i pdf format. Min mail er dennis_baekgaard@hotmail.com..
    Vh Dennis ..

    SvarSlet
  6. Hej Jette. Jeg vil meget gerne bede om PDF opskriften på Chip & Chap.
    aud@kofoed.es

    Hilsen Aud

    SvarSlet
  7. Hej may Anne.
    Hvor er de flotte, jeg ville være rigtig glad for en PDF-FIL 😊
    På forhånd tak 😊

    SvarSlet
  8. Hej er det muligt at få opskriften på PDF eller hvordan gør jeg �� den er mega sød

    SvarSlet
  9. Det er så fint i sender mig en mail om en PDF........MEN som der står i opslaget sender jeg IKKE mønsteret ud soom PDF..... den ligger her og kan gemmes på pc eller tablet... :-)

    SvarSlet